Pages

Tuesday 10 February 2015

Jadual Aktiviti Harian TASKA Rumah

Teks : Rahayu Mat Lazim


Jom! intai-intai aktiviti harian TASKA Rumah.

5.00pagi - 6.30pagi
Seawal lima pagi saya dah bangun untuk menyediakan sarapan, buat persediaan untuk masak makan tengahari dan mengambil masa untuk diri sendiri menyiapkan diri sebelum kedatangan kanak-kanak.

6.30pg - 8.30pg
Menanti kedatangan kanak-kanak sambil membuat kerja rumah atau membaca. Mandikan kanak-kanak yang telah sampai ( biasanya bayi saya biarkan dia tidur dahulu). Sebelum 8.30 pagi kanak-kanak hendaklah selesai Mandi sebelum mereka menikmati sarapan pagi.

8.30pg - 9.00pg
Menikmati sarapan pagi bersama kanak-kanak

9.00pg - 9.30pg
Memandi dan menyusukan bayi

9.30pg - 10.30pg
Memasak untuk makan tengahari sambil memantau kanak-kanak bermain (kanak-kanak bermain dengan alat permainan disediakan di TASKA)

10.30pg - 11.00pg
Membuat aktiviti khas bersama kanak-kanak (aktiviti bermain sambil belajar, tidak memerlukan masa yang panjang untuk aktiviti sebegini. Setengah jam adalah masa yang paling maksimum pada satu sesi tapi hendaklah dilakukan dengan kerap dan konsisten kerana kanak-kanak cepat jemu dan tidak boleh fokus terlalu lama)

11.00pg - 12.00tgh hari
Kanak-kanak yang bersekolah sesi petang pulang dari sekolah agama, mereka akan makan dan mandi sebelum ke sekolah. Sementara mereka makan dan mandi saya akan uruskan keperluan bayi.

11.30pg -12.00tgh hari
Makan tengahari untuk kanak-kanak yang tinggal di TASKA sepenuh masa.

12.00tgh hari - 12.30ptg
Kanak-kanak yang bersekolah rendah akan tunggu van sekolah dan pergi sekolah sementara kanak-kanak yang belajar di TADIKA akan pulang dari TADIKA (kanak-kanak dari TADIKA akan makan tengahari sebaik sahaja pulang dari TADIKA)

12.30ptg - 3.00ptg 
Semua kanak-kanak dan bayi tidur (kesempatan ini saya gunakan untuk diri saya menyelesaikan tugasan harian atau melakukan apa yang saya suka)

3.00ptg - 5.00ptg
Kanak-kanak dan bayi mula bangun, menyusu dan mandi.

4.30ptg - 5.00ptg
Kanak-kanak yang bersekolah TADIKA menyiapkan kerja sekolah (saya akan membantu kanak-kanak membuat kerja sekolah jika ada dan memastikan mereka telah siapkan kerja sekolah di TASKA sebelum mereka pulang ke rumah)

5.00ptg - 5.30ptg
Minum petang (menu untuk minum petang biasanya adalah yang mudah disediakan)

5.30ptg - 6.30ptg
Aktiviti bebas sementara menunggu ibubapa mengambil kanak-kanak (kanak-kanak dibenarkan menonton televisyen pada masa ini. Di TASKA  saya hanya membenarkan kanak-kanak menonton televisyen pada waktu yang ditetapkan sahaja)

Bagaimana untuk memastikan kanak-kanak mengikuti jadual yang disediakan...kita sendiri hendaklah terlebih dahulu mengikutinya secara konsisten. Kadang-kadang tidak setiap hari apa yang kita atur akan berjalan seperti yang dirancang, ada masa-masa tertentu akan berlaku sesuatu yang tidak kita duga jadi kita kena sentiasa bersedia menangani situasi yang tidak diduga.