Pages

Wednesday 28 January 2015

Apa Itu Taska Rumah

Teks : Rahayu Mat Lazim


Assalammualaikum

Puas fikir apa yang ingin saya tulis pada entri saya yang pertama ini untuk di kongsi dengan pembaca. Memandangkan sebagai orang yang bekerja di rumah dan bersesuaian dengan tajuk blog saya Diari Bisnes Dari Rumah adalah lebih baik saya kongsikan berkenaan TASKA Rumah yang mungkin ramai diantara pembaca yang tidak mengetahui bahawa rumah kediaman kita juga boleh beroperasi sebagai TASKA.

Ada 4 jenis TASKA yang perlu kita ketahui (fokus saya untuk penulisan ini adalah TASKA Rumah)

1) TASKA di Rumah 
 Menjaga 4 hingga 9 kanak-kanak di rumah tempat tinggal yang didaftarkan

2) TASKA Di Institusi
Taman asuhan kanak-kanak yang boleh memuatkan 10 orang kanak-kanak atau lebih.

3) TASKA Di Tempat Kerja
Taman asuhan kanak-kanak yang disediakan di mana-mana tempat kerja yang boleh memuatkan 10 orang kanak-kanak atau lebih.

4) TASKA Komuniti
Taman asuhan kanak-kanak yang boleh memuatkan 10 orang kanak-kanak atau lebih yang dibuka di kawasan keluarga berpendapatan rendah (pendaptan isi rumah Rm2,000.00 di kawasan bandar dan Rm1,200.00 di luar bandar) dan menerima bantuan daripada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri.

Ramai orang menganggap TASKA Rumah sama sahaja dengan menjaga anak orang di rumah apabila ibubapa mereka keluar bekerja dan dilakukan secara suka-suka untuk memenuhi masa lapang atau untuk mendapatkan pendapatan tambahan. Adakah pembaca tahu jika kita menjaga kanak-kanak di rumah melebihi 4 orang (tidak termaksuk anak sendiri) kita perlu mendaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM ) dan menjadikan rumah kita sebagi TASKA Rumah.

Cara pengurusan TASKA RUMAH tak banyak bezanya dengan TASKA Institusi memerlukan jadual aktiviti harian. Memberi pendidikkan asas juga adalah salah satu tugas pengusaha TASKA di Rumah ini. Pengusaha TASKA Rumah juga mestilah menghadiri kursus Pendidikkan Asas Kanak-kanak dan  kursus Pengurusan TASKA disamping kursus-kursus lain yang berkaitan sebagai persediaan untuk menguruskan TASKA dengan lebih bersistem.

Dengan kerja yang bersistem dapat mengubah tanggapan orang terhadap kerja mengasuh di rumah sebagai hobi untuk mendapatkan pendapatan samping sahaja adalah tidak benar kerana kalau diusahakan secara serius dan berdaftar ia boleh memberi sumber pendapatan bagi keluarga tanpa perlu kita keluar rumah untuk bekerja. Kerjaya sebagai Pengusaha TASKA di Rumah amat sesuai bagi mereka yang ingin melakukan kerja dari rumah.

Semoga perkongsian saya ini memberi sedikit ilmu bagi pembaca blog saya dan boleh dijadikan panduan bagi mereka yang ingin membuka TASKA di Rumah. Mungkin dilain hari saya boleh berkongsi bagaimana untuk membuka atau menguruskan TASKA di Rumah.

Wassalam